Kofeinový detox


Blíží se podzim, oblíbené období pro tzv. „podzimní detox“, vedle zimního detoxu, jarního detoxu a letního detoxu, je to další detox do sbírky (pak je ještě řepný detox, ovocný detox, zelninový detox, vinný detox? Ten taky existuje fakt!). Ten podzimní je však v něčem specifický, to protože se i my lidé měníme, tak jak jsme přírodou nastaveni. Tedy tělo se postupně připravuje na zimu, na kratší dny, méně slunce atd. tedy probíhají v nás určité procesy přípravy na zimu. Rozhodl jsem se popsat Vám ten můj a to kofeinový. Proč kofeinový? No čtěte dál 🙂

 


Než začneme popisovat, o co jde, přibližme si co je vlastně ten kofein, krom toho, že se jedná o alkaloid, který stimuluje náš nervový systém a srdeční činnost, může jej někdo také nazvat nootropikem. Díky jeho dostupnosti je nejrozšířenějším stimulantem, se kterým se setkáte takřka po celém světě. V podobě čaje jej užívali již před 5000 lety v Číně. Najdeme jej v plodech kávovníku, v listech čajovníku, v semenech kolovníku, v yerba maté, guaraně a kakaovníku, je známo kolem 60 druhů rostlin s jeho obsahem. Jako téměř všechny látky na světě, i kofein lze vyrobit v laboratorních podmínkách. Kofein se takřka ve 100% míře vstřebá na úrovni žaludku a tenkého střeva, odkud je za pomoci tělních tekutin přenášen po těle. Pokud však budete žvýkat listy nebo plody výše zmíněných rostlin je vstřebání daleko rychlejší a to v řádu minut, kdy je kofein přenášen přes ústní sliznici rovnou do oběhu. Kofein působí na nervový systém a tedy i na vyprazdňování, jak jistě všichni znáte 🙂 . Využití kofeinu, je u každého za jiným účelem, lze jej využít například ke zvýšení fyzické síly, vytrvalosti, mentální stimulaci, pocitu nabuzení, oddálení ospalosti a únavy. Bohužel či bohudík se na kofein tvoří postupná tolerance, stejně jako na jakoukoliv jinou drogu či stimulant. Počáteční účinná dávka se různí člověk od člověka, ale můžeme se bavit o cca 100 mg. Mezi méně známé efekty kofeinu mezi veřejností je efekt na zrychlení metabolismu a tedy i na ztrátu tukové tkáně. Výhod je spousta a rád bych Vám o nich psal, ale teď Vám chci spíše popsat, proč jsem se já osobně rozhodl kofein vysadit a proč byste to možná měli udělat i Vy.


Pokud se budeme bavit o dávkách kofeinu, které má každý normální člověk kofein užívajíc denně, bude to určitě více než 100 mg, kdy je obsaženo 100 mg již v jednom šálku překapávané kávy. Pokud tedy denně v práci vypijete 2 šálky popř. více jak dvě espressa, jste tam, a to nepočítáme další potraviny a nápoje stimulanty obsahující. Toto samo o sobě není problém, pokud na tom jste však jako já a jste na kofein tolerantní, zjistíte, že Vám v podstatě 100 mg nedělá vůbec nic a v klidu poté usnete, což však neznamená, že nedochází ke stimulaci nervové soustavy. Pokud se rozhodnete využít nabuzovacího efektu tak, abyste toto pocítili, zvednete dávku třeba na 300 mg denně, to už cítím i já. Když tuto dávku držíte déle, stane se, že už ani ta nefunguje a přirozeně přidáte šálek kávy, energetický nápoj atd. a kolotoč se opakuje. Tímto stylem se můžete dostat třeba na 400 mg denně. Zde je nutná poznámka: „Pokud jste neustále unavení a vyčerpaní, nepotřebujete další kávu – kofein, to co skutečně potřebujte je odpočinek a spánek“ Lidské tělo si na kofein buduje postupnou toleranci, jejíž vrchní mez již nelze překročit, jelikož klesá množství receptorů na kofein citlivých! Tento postup bohužel vede i k postupnému vyčerpání adrenálních žláz, ke zhoršení energetické bilance těla a postupně se z Vás stává kofeinový feťáček, dá se to poznat snadno. Celý den jste unavení i přes to, že pijete kávu, ráno probudíte, s pocitem jako byste nespali, okolo oběda máte tak težká víčka, že byste to nejradší zalomili, tak si dáte další kávu, nic se však neděje. Stimulace kávou již nefunguje, přitvrzujete tak dlouho, až nemůžete ani přes onu únavu večer pořádně spát. Denní režim již obsahuje 4 kávy denně, espresso po obědě, energetický nápoj a káva večer… Pokud máte náročnější den a nestihnete si dát Vaší denní minimální dávku kofeinu, dostaví se abstinenční příznaky – bolest hlavy, nevolnosti, a celková podrážděnost… Může se dostavit zvýšený tlak a dlouhodobě i zvýšená hladina stresového hormonu kortizolu, káva také ovlivňuje vylučování melatoninu, tedy přímo ovlivňuje kvalitu spánku. Liší se člověk od člověka. Naštěstí se kofeinem nemůžete lehce předávkovat, mezní dávka je cca 50+ šálků za den, u syntetického kofeinu to však lze!


Pokud se ve výše zmíněném poznáváte, gratuluji, jste na tom jako já. Mně se toto stávalo delší dobu, kdy jsem již v polovině týdne potřeboval transplantaci těla, nebo vyměnit kofein za kokain, protože to moje po maximálně 6 hodinách spánku denně, práci 8,5 h a minimálně 3 těžkých trénincích týdně začalo rezignovat a bylo bez šťávy. A ano, nadpozemské dávky kofeinu nepomáhaly! O víkendu, kdy jsem měl našlapaný plán a nekafčil jsem, mě bolela hlava jak střep, celý den, v pondělí to bylo zase OK, protože jsem tam poslal startovací dávku kofeinu v podobě první pracovní kávy týdne. Později se dostavila stagnace na poli výkonu a růstu svalové hmoty a to nejhorší, problémy se spánkem, kdy se mi až půl roku nezdál jediný sen a takřka jsem neupadl do hlubokého spánku. O víkendy bych pak prospal den a cítil se prakticky daleko hůře, než kdybych nespal, kdy jsem měl po 12 hodinách chrupkání spánkovou kocovinu. Z člověka se pak stane takové tělo bez duše. Každý v životě projde horším obdobím a ve většině případů i opakovaně, zde je právě nutné nevrhnout se do náruče stimulantům, ale starému dobrému spánku!


No a teď zmíněný detox, v čem to spočívá? Abyste se mohli vrátit do nominálního stavu vašich kofeinových receptorů, je nutné vydržet minimálně měsíc bez kofeinu a to úplně! Žádný čaj, energeťák, žvýkačky s kofeinem, kakao, čokoláda a samozřejmě káva. Rozhodněte se tedy, kdy do toho skočíte, nejlepší je to samozřejmě o víkendu, kdy si pečlivě zvolte, zda do toho skočíte rovnou s tvrdým absťákem, nebo postupně a snížíte ob dva dny dávky kofeinu o 1 šálek nápoje. První varianta je jasná, druhý den začínáte s nulou a držíte po dobu měsíce nebo vymizení obtíží. Při druhé variantě nejprve vyřaďte 100% energetické nápoje nebo jeden šálek kávy, za další dva dny další a tak dále až dojdete k 0. To je zároveň i první den, kdy jste 100% čistí a začíná běžet Váš detox měsíc. Po uplynutí 30 dnů zhodnoťte subjektivně Vaše pocity, pokud jste více spali a vymizely obtíže, gratuluji, pokud ne, pokračujte ještě alespoň 14 dní. Situace by se měla celkově zlepšit, rovněž je vhodné zařadit čaj z kořene lékořice namísto ranní kávy – lékořice má magické účinky na naše adrenální žlázy (nadledvinky). Pokud vyhodnotíte detox jako dostatečný, srovná se Vám energická bilance a do podzimu najedete s novou silou! Poté můžete s libostí zahájit popíjení kávy, či Vašeho oblíbeného kofeinového stimulantu. Opětovně začněte stejným principem od 1 šálku a nezvyšujte příliš užívání, nebo zase dojedete 🙂 Spánek je klíč!


V dalším článku Vám přiblížíme něco o kávě a naše tři nejoblíbenější způsoby přípravy! Doufám, že se Vám článek líbil, zanechte Vaše dojmy a názory v komentářích níže, sledujte nás na instagramu haji.beli.food, nebo se podívejte jak jsme vařili na našem youtube kanálu haji.beli.food no a těšte se na příští článek!

 


Mějte se fajn!

 
 
 
 
 
 
 
 
 



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *